26-12-03

Over smokkelpaden door de hoge Vogezen

In het hart van de Vogezen ligt het natuurgebied van de Ballons des Vosges, een reeks evenwijdige ketens van afgeronde bergen. Het is in deze streek met dichte naaldbossen, desolate bergruggen, verstilde meertjes en hier en daar een sfeervol dorp, dat onze tocht plaatsvindt.

Dag 1: Samenkomst in de gezellige gîte te Presles om 19 u., gevolgd door een lekker avondmaal bereid door de vrouw des huizes. Daarna kiezen we onze sneeuwschoenen uit en krijgen we een korte technische uitleg van de plaatselijke gids.

Dag 2: Na het ontbijt trekken we de sneeuwschoenen aan voor een eerste tocht. Toen de Elzas nog deel uitmaakte van Duitsland, liep de grens met Frankrijk over de kammen van de Hoge Vogezen. Om hun koopwaar naar het buurland te smokkelen, zochten de bewoners nieuwe, geheime paden door de donkere dennenwouden. Het zijn deze besneeuwde paden die wij je de volgende dagen laten ontdekken. De eerste tocht is meteen prachtig, eerst afdalend naar de vallei van Cornimont en daarna terug omhoog tot La Zimette (800m). In de winter tovert de sneeuw de kale toppen om tot een desolaat-wit landschap, terwijl de steile hellingen dicht bebost zijn met naaldbomen. ‘s Avonds in de gîte, bij het genieten van een hartige maaltijd, krijgen we bezoek van een boeiend verteller, die ons inwijdt in de geschiedenis en verhalen van de streek.

Dag 3: Verscholen tussen de bergen liggen idyllische meertjes, ontstaan door de schurende werking van de gletsjers die in de ijstijden het gehele gebied bedekten. Vandaag wandelen we via het meer van Kruth en het natuurreservaat van de Grand Ventron (1204 m) naar Wilgenstein (580m). Ook deze avond krijgen we gezelschap van een natuurgids uit de streek die ons vertelt over flora en fauna van het Parc Naturel Régional des Ballons des Vosges, waar we vandaag zijn doorgewandeld.

Dag 4: Vanuit ons hotelletje in Wilgenstein vatten we de stevige tocht aan die ons bij de toppen van de Rainkopf en Hohneck (1370m) brengt. We stappen de hele dag door de witte bossen en velden tot de gîte van Trois Fours.

Dag 5: Nog een halve dag afdalen tot La Bresse, waar we worden opgepikt en weer naar het beginpunt van onze tocht gebracht voor een laatste stevige streekmaaltijd. Einde van het programma na het middagmaal